خبرگزاری مهر هم از حل و فصل دو پرونده ایران در آژانس بین المللی انرژی سخن گفت. روزنامه عمان دیلی از موفقیت آمیز بودن سفر پادشاه عمان به ایران نوشت و اعلام کرد موفقیت در موضوع هسته‌ای در مرحله آتی اعلام خواهد شد.

در کنار اخبار مثبتی که به بازار ارائه شد مصاحبه ای از نادربذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران منتشر شد. که جالب توجه بود، او گفت که در حال حاضر آرامش و ثبات بر بازار ارز و سکه حاکم است. تقاضای چندان و کاذب در بازار دیده نمیشود و بازار از التهاب به دور است. او سفر سلطان عمان به ایران، کاهش ارزش اونس، کاهش قیمت ارز و ثبت نام خودرو را دلیل کاهش ملایم در این بازار دانست. پیش بینی کرد تا پایان هفته بعد احتمالا نوسان خاصی نداریم. نهایت یک تا سه درصد بازار در جهت کاهش حرکت کند و احتمالاً بازار با ثبات باشد.

پیش بینی صبح رییس اتحادیه طلا و جواهر در روز گذشته در بازار درست از آب درآمد و حتی با بمباران اخبار مثبت، قیمت ها در روز قبل نوسان کاهشی شدید نداشت.

دلیل کاهش ارزش معاملات خرد

بازار سرمایه روز قبل همچنان مثبت بود ولی بازهم ارزش معاملات خرد کمتر از نصف سقف آن در روند افزایشی اخیر است.  مشخص نبودن میزان تغییرات نرخ خوراک پتروشیمی، جلسه هفته بعد شورای حکام و ابهام آینده برجام و تعطیلات پیش رو همه در کاهش ارزش معاملات خرد موثر هستند.   ولی در صورتی که این روند ادامه پیدا کند و ارزش معاملات خرد رشد خوبی نکند. نمی توان به رشد بازار سرمایه در کوتاه مدت امیدوار بود.

روز قبل گروه خدمات رایانه ای با خبر افزایش نرخ شاپرکی با استقبال مواجه شد برخی از نمادها با صف خرید کار خود را تمام کردند و پس از یک دهه این نرخ تغییر کرد به همین بهانه اکوایران در دیدبان دهم خرداد چارت گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن را بررسی می کند.

این گروه در اصلاح اخیر با شاخص کل همراه شده ولی در سطح حمایتی ۲۳ درصد فیبوناچی با رشد تقاضا همراه شد. در این محدوده در حال نوسان است. اگر استقبال از این گروه ادامه پیدا کند در گام اول تا محدوده ۹۴ هزار واحدی رشد می کند. در ادامه هدف سقف تاریخی را پیش رو دارد در غیر اینصورت در صورت ادامه کاهش قیمت ها این گروه مشکوک به تشکیل الگوی سرو شانه است. در گام اول می تواند تا ۹۱ هزار واحد حرکت کند. حمایت های بعدی هم به ترتیب ۸۸ هزار واحد،۸۶ هزار واحد و ۸۲ هزار واحد است.

شرط نوسان مثبت دلار

قیمت دلار در معاملات دیروز کاهش پیدا کرد ولی حباب درهم کمی بالا رفت. حمایت ۱۴ هزار و ۳۰۰ و ۱۴ هزار، ۱۴ هزار و ۲۴۰ و ۱۴ هزار و ۲۳۰ حمایت های پیش روی درهم هستند که در صورت کاهش می تواند تا محدوده های فوق برسد.  آنچه که در روند نزولی درهم اهمیت دارد مقدار حباب درهم است. اگر حباب درهم در روند کاهشی قیمت صعودی شود نشان میدهد که کاهش قیمت دلار و درهم پایدار نیست و یک نوسان رو به بالا در انتظار بازار است.

چه چیزی طلا را تهدید می‌کند؟

در بررسی نمودار طلا ثبات نسبی پس از موج افزایشی دیده می شود. کاهش ارزش اونس و احتمال کاهش ارزش دلار عواملی است که قیمت طلا را می تواند تهدید به کاهش کند. حمایت ۲ میلیون ۴۸۵ هزار تومانی و مقاومت ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان نزدیک ترین حمایت و مقاومت طلای هجده عیار است.