وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیهای رسمی، حملات بامدادی ارتش آمریکا به مناطق جنوبی کشور را محکوم کرد.
به گزارش بورس امروز؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیهای، حملات نظامی بامداد چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۵، ارتش ایالات متحده به مناطق جنوبی کشور را که به بهانهی سقوط یک فروند بالگرد آپاچی در تنگه هرمز صورت گرفت، به شدت محکوم کرد. در این بیانیه، این اقدامات واشینگتن مصداق بارز تجاوز نظامی و نقض آشکار تمامیت سرزمینی ایران و بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد توصیف شده است.
در واکنش به این تعرض، وزارت امور خارجه اعلام کرد که نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران با استناد به حق ذاتی «دفاع مشروع»، پایگاهها و منافع ایالات متحده در منطقه که نقش مبدأ این تجاوزات را ایفا میکردند، هدف ضربات سنگین قرار دادهاند؛ اقدامی که از جمله نتایج آن، انهدام آشیانه جنگندههای F35 در اردن بوده است. دستگاه دیپلماسی کشور با تأکید بر ماهیت جنگطلبانه هیئت حاکمه آمریکا، به کشورهای منطقه، بهویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، هشدار داد که نسبت به استفاده از قلمرو و امکانات لجستیکیشان توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی برای عملیاتهای ضد ایرانی مسئول هستند.
تهران تأکید کرده است که در تداوم اعمال حق دفاع مشروع، هیچگونه درنگی در هدف قرار دادن هرگونه پایگاه یا امکاناتی که در پشتیبانی از عملیاتهای متجاوزانه علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد، نخواهد داشت. در پایان این بیانیه، ضمن یادآوری مسئولیتهای اخلاقی و قانونی شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد برای حفظ صلح جهانی، از این نهادها خواسته شده است تا با اتخاذ تدابیر لازم، طرف متجاوز را مورد بازخواست قرار داده و از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کنند.