هوشمندسازی صنعت مس ایران؛ رونمایی از سامانههای نوین دانشبنیان
شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف تسریع در تحول دیجیتال، از سامانه بومی «تحقیق، توسعه و نوآوری» رونمایی کرد. این سامانه با کاهش خطای انسانی و مکانیزه کردن فرآیندهای پژوهشی، مسیر بهرهوری در مجتمعهای سرچشمه و شهربابک را هموارتر میسازد.
به گزارش بورس امروز؛ فرآیند هوشمندسازی صنعت مس ایران با معرفی ابزارهای دیجیتال جدید در بخشهای پژوهشی و ایمنی شتاب گرفت. این سامانهها با بهرهگیری از توان متخصصان داخلی و دانش بومی طراحی شدهاند. در واقع، هدف اصلی این اقدام حذف روشهای سنتی و جایگزینی آنها با سیستمهای دقیق نرمافزاری است. علاوه بر این، ماژول جدید حفاظت فردی برای ارتقای امنیت جانی کارکنان به بهرهبرداری رسید. در نتیجه،شرکت ملی صنایع مس ایران گامی بلند برای تثبیت جایگاه خود در بازارهای جهانی برداشت.
نقش دانش بومی در تحول دیجیتال
توسعهپذیری بالای این سامانهها به دلیل طراحی داخلی آنها یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی محسوب میشود. به گفته مدیران مجموعه، این ویژگی امکان انطباق مستمر با نیازهای آتی صنعت را فراهم میکند. همچنین، هوشمندسازی فرآیندها منجر به چابکسازی ساختار سازمانی و اتخاذ تصمیمات دقیقتر خواهد شد. به همین ترتیب، کاهش بروکراسی اداری در پروژههای تحقیقاتی از نتایج مستقیم این طرح است. بنابراین، شرکت ملی مس به الگویی برای سایر صنایع معدنی تبدیل میشود.
اهمیت همراهی کارکنان در مسیر تغییر
موفقیت در استقرار زیرساختهای نوین مستلزم مشارکت فعال تمامی نیروهای اجرایی و ستادی است. مدیران مجتمعهای تولیدی معتقدند که تکنولوژی بدون همراهسازی بدنه انسانی به اهداف نهایی خود نمیرسد. در همین راستا، آموزشهای لازم برای استفاده بهینه از این بسترها در دستور کار قرار دارد. در نهایت، تداوم این مسیر میتواند هزینههای تولید را به شکل چشمگیری کاهش دهد. با این رویکرد، آیندهای درخشان برای صنعت مس کشور پیشبینی میشود.
منبع: مسپرس
