مزایای بورس انرژی در واقعیسازی قیمت برق و جذب سرمایهگذاری
انتقال معاملات برق به بورس انرژی با واقعیسازی قیمت، حذف رانت و جذاب شدن بازگشت سرمایه، بستر رفع ناترازی و کاهش خاموشیها را فراهم میکند.
به گزارش بورس امروز؛ احمد اشتیاقی، درباره واقعیشدن قیمت برق در بورس انرژی و مزایای آن، اظهار داشت: ورود برق به بورس انرژی، صرفاً یک موضوع اقتصادی نیست؛ بلکه راهکاری برای مدیریت پایدار انرژی است. با واقعیشدن قیمتها در بستر بورس، دولت میتواند از محل صرفهجوییهای حاصله، بستههای تشویقی ویژهای برای مشترکان کممصرف در نظر بگیرد تا کسانی که الگوی مصرف بهینهای دارند، از امتیازات واقعی بهرهمند شوند.
وی با اشاره به مزایای انتقال معاملات برق به بورس انرژی، گفت: تجربه موفق عرضه کالاها و فرآوردههای مختلف در بورس های کالایی نشان داده که ورود محصولات به بستر بورس، علاوه بر ایجاد شفافیت به کاهش رانت و فساد و همچنین افزایش سرمایهگذاری در صنایع منجر میشود؛ موضوعی که میتواند در حوزه انرژی و بهویژه برق نیز تکرار شود.
وی ادامه داد: صنایعی که طی سال های اخیر محصولاتشان راهی بورس کالا شد، با تحول جدی، توسعه سرمایهگذاری و رشد تولید مواجه شدند و همین روند به رشد اقتصادی کشور کمک کرد. به گفته اشتیاقی، اگر معاملات برق نیز بهصورت گسترده در بورس انرژی انجام شود، این اقدام میتواند به شفافسازی قیمتها، حذف رانت و ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاری جدید در صنعت برق منجر شود.
اشتیاقی با اشاره به چالش ناترازی برق در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل قیمتگذاریهای یارانهای و خرید برق خارج از سازوکار بورس انرژی، بازگشت سرمایه در صنعت برق جذابیت کافی ندارد و همین موضوع باعث شده سرمایهگذاری جدید در این بخش کاهش پیدا کند. در حالی که اگر معاملات برق بیش از گذشته به بورس انرژی منتقل شود، سرمایهگذاران برای ورود به پروژههای جدید تشویق میشوند و این روند میتواند به تدریج مشکل ناترازی و کمبود برق را برطرف کند.
وی با بیان اینکه رفع ناترازی برق، هم به نفع تولیدکنندگان و صنایع است و هم برای مشترکان خانگی آثار مثبتی به همراه دارد، گفت: توسعه سرمایهگذاری در صنعت برق در نهایت میتواند به کاهش قطعیها و ایجاد ثبات بیشتر در تامین انرژی کشور منجر شود.
وی همچنین به نقش بورس انرژی در اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: واقعیتر شدن قیمت برق در بستر بورس انرژی میتواند زمینهساز مصرف بهینه شود. در چنین شرایطی دولت نیز قادر خواهد بود از محل صرفهجوییها، بستههای تشویقی موثرتری برای مشترکان کممصرف در نظر بگیرد تا خانوارهایی که الگوی مصرف مناسبی دارند، از مزایای بیشتری بهرهمند شوند.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ادامه سیاست فعلی قیمتگذاری یارانهای میتواند ناترازی برق را تشدید کند، اظهار داشت: اگر برق همچنان با نرخهای دستوری و خارج از سازوکار بورس معامله شود، در سالهای آینده احتمال افزایش کمبود برق و تشدید خاموشیها وجود دارد. در مقابل، سوق دادن خرید و فروش برق به بورس انرژی، ضمن کمک به رشد اقتصادی و جذب سرمایهگذاری، به کنترل مصرف و رفع تدریجی مشکلات صنعت برق نیز کمک خواهد کرد.
اشتیاقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به محدودیت منابع بودجهای دولت، گفت: یکی از دلایل اصلی حرکت دولت به سمت اصلاحات اقتصادی، کاهش توان دولت برای ادامه پرداخت یارانههای گسترده است. به گفته او، ادامه روشهای قبلی میتواند به افزایش کسری بودجه و در نهایت رشد نقدینگی منجر شود؛ موضوعی که پیامد مستقیم آن افزایش تورم خواهد بود.
وی تاکید کرد: انتقال معاملات برق به بورس انرژی، علاوه بر کمک به اصلاح ساختار بودجه، میتواند از رشد نقدینگی و فشارهای تورمی نیز جلوگیری کند و در نهایت اقشار آسیبپذیر بیشترین منفعت را از این روند خواهند برد؛ چراکه کنترل تورم به نفع عموم مردم، بهویژه دهکهای ضعیفتر جامعه است.
وی یادآور شد: تجربه سیاستهای اخیر دولت در حوزه ساماندهی یارانهها و اعطای حق انتخاب بیشتر به مردم نشان داده که حرکت به سمت سازوکارهای شفافتر، علاوه بر کاهش رانت و فساد، امکان مدیریت بهتر منابع را فراهم میکند. خانوارهایی که بتوانند الگوی مصرف خود را اصلاح کنند، در این مدل جدید نهتنها متضرر نخواهند شد، بلکه میتوانند از مشوقهای حمایتی نیز بهرهمند شوند.
منبع خبر: روابط عمومی بورس انرژی ایران
