ایران با استناد به بیانیه الجزایر از آمریکا در لاهه شکایت کرد.
به گزارش بورس امروز؛ دولت جمهوری اسلامی ایران با ثبت دادخواستی در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا در لاهه، علیه ایالات متحده بهدلیل اقداماتی از جمله تجاوز نظامی به تأسیسات هستهای، اعمال تحریمهای اقتصادی و تهدید به استفاده از زور طرح دعوی کرده است.
این شکایت بر پایه مفاد بیانیههای الجزایر سال ۱۹۸۱ تنظیم شده و بهدلیل نقض تعهدات بینالمللی آمریکا در جریان جنگ ۱۲ روزه علیه ایران در اسفند ۱۴۰۴ در دیوان داوری ثبت شده است.
در این دادخواست که با عنوان پرونده «الف-۳۴» ثبت شده، ایران با استناد به بند نخست بیانیه الجزایر، موارد نقض تعهدات آمریکا را تشریح کرده و از دیوان خواسته است واشنگتن را به نقض این تعهدات محکوم کند. همچنین ایران درخواست کرده است آمریکا فوراً مداخلات مستقیم و غیرمستقیم خود در امور داخلی ایران را متوقف کرده و با ارائه تضمین برای تکرار نشدن چنین اقدامات، خسارات واردشده به کشور را بهطور کامل جبران کند.
بر اساس بند اول بیانیه الجزایر، دولت آمریکا متعهد شده است که بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم و در قالب اقدامات سیاسی یا نظامی در امور داخلی ایران مداخله نکند.