در کنفرانس امنیتی مونیخ، بر ضرورت مسئولیتپذیری بیشتر اروپا در حوزه امنیت و تداوم چالشها در روابط فراآتلانتیکی تأکید شد.
به گزارش بورس امروز؛ کر استارمر، نخستوزیر انگلیس، در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد اروپا باید سهم بیشتری در تأمین امنیت خود ایفا کند و این رویکرد بهعنوان یک قاعده جدید در معادلات امنیتی مطرح شده است.
وی با اشاره به پیوند امنیتی میان انگلیس و کشورهای اروپایی گفت امنیت لندن و اروپا به یکدیگر وابسته است و تفکیک این دو امکانپذیر نیست.
در همین حال، گزارشها حاکی از افزایش فاصله میان اروپا و آمریکا پس از بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است؛ موضوعی که بر همکاریهای امنیتی دو سوی آتلانتیک تأثیر گذاشته است.
پیشتر، ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، از کاهش سطح اعتماد اروپا به آمریکا سخن گفته و تأکید کرده بود بازسازی اعتماد از دسترفته فرآیندی زمانبر خواهد بود.
روابط بروکسل و واشنگتن در سالهای اخیر با تنشهایی همراه بوده و اتحادیه اروپا، آمریکا را به جانبداری از روسیه در جنگ اوکراین متهم کرده است.
در کنار این موارد، اختلافنظرها بر سر موضوعاتی مانند درخواست آمریکا درباره گرینلند و اعمال تعرفههای گمرکی علیه اروپا، از دیگر عوامل سردی روابط میان دو طرف عنوان شده است.