نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرد قطعنامه ۲۲۳۱ در اکتبر ۲۰۲۵ منقضی شده و شورای امنیت پس از آن هیچ صلاحیت یا مأموریتی درباره پرونده هستهای ایران ندارد و هرگونه نشست یا اقدام در این چارچوب فاقد مبنای حقوقی است.
به گزارش بورس امروز؛ نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت درباره موضوع هستهای ایران، مشروعیت این جلسه را رد کرد و گفت این نشست هیچ مبنای حقوقی ندارد. او تأکید کرد قطعنامه ۲۲۳۱ بر اساس مفاد صریح خود، در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ پایان یافته و از آن تاریخ تمامی آثار حقوقی و اجرایی آن بهطور کامل خاتمه یافته است.
او با اشاره به پایان مأموریت شورای امنیت در این پرونده افزود دبیرکل سازمان ملل نیز پس از انقضای این قطعنامه، وظیفهای برای ارائه گزارش ندارد و طرح موضوع ذیل دستورکار «عدم اشاعه» مغایر آییننامه داخلی شورا محسوب میشود. به گفته وی، استناد به رویههای پیشین یا تفسیرهای موسع از قطعنامه، فاقد اعتبار حقوقی است.
نماینده ایران وضعیت فعلی را نتیجه خروج آمریکا از برجام، ناتوانی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات و اقدامات نظامی علیه تأسیسات هستهای صلحآمیز ایران دانست. او این اقدامات را مصداق تجاوز و نقض آشکار اصول منشور ملل متحد توصیف کرد.
وی تأکید کرد ایران از زمان عضویت در معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای همواره به تعهدات خود پایبند بوده و برنامه هستهای کشور بهطور انحصاری اهداف غیرنظامی داشته است. با این حال، به گفته او، استانداردهای دوگانه باعث شده طرفهای ناقض تعهدات از پاسخگویی مصون بمانند.
این دیپلمات ایرانی همچنین ادعای فعالسازی سازوکار موسوم به اسنپبک را بیاعتبار دانست و گفت دولتهایی که از سال ۲۰۱۸ به تعهدات برجامی خود عمل نکردهاند، صلاحیت حقوقی برای استناد به این سازوکار ندارند. او در پایان تأکید کرد ایران همچنان از مسیر دیپلماسی اصولی حمایت میکند، مشروط بر آنکه حقوق هستهای کشور به رسمیت شناخته شود و تحریمها بهطور کامل لغو شود.