مدیرعامل بورس انرژی ایران در نشست با مسئولان استان اصفهان، بر جایگاه کلیدی این استان در بازار سرمایه و ظرفیتهای مغفول آن در حوزه انرژی تأکید کرد.
به گزارش بورس امروز؛ در نشست مدیرعامل بورس انرژی ایران با مسئولان استان اصفهان، بر جایگاه برجسته این استان در اقتصاد ملی و بازار سرمایه تأکید شد. به گفته نظیفی، اصفهان با رتبه دوم در فعالیت اشخاص حقیقی و رتبه چهارم در بخش حقوقی و اوراق بهادار، یکی از استانهای پیشرو در توسعه بازار سرمایه کشور است.
وی با اشاره به سهم استان در بازارهای مختلف بورس انرژی اعلام کرد: حدود ۱۲ درصد از حجم معاملات هیدروکربوری و ۱۴ درصد از معاملات بازار برق کشور متعلق به اصفهان است. با این حال، در بازار آب و اوراق بهادار بورس انرژی، سهمی از این استان ثبت نشده و انتظار میرود فعالان اقتصادی اصفهان در این حوزهها نیز مشارکت بیشتری داشته باشند.
نظیفی با اشاره به سیاست تمرکززدایی دولت چهاردهم گفت: واگذاری اختیارات به استانها زمینهساز افزایش بهرهوری منطقهای است. در بازارهای مالی، نقش صنایع و فعالان اقتصادی در تعیین قیمتها بسیار مهم است و دریافت دیدگاههای آنان مسیر شکلگیری رقابت سالم و جذابیت بازار را روشن میکند.
وی همچنین به ظرفیتهای تأمین مالی در بازارهای فیزیکی برق، هیدروکربوری و آب اشاره کرد و گفت: ابزارهایی مانند گواهی صرفهجویی گاز، برق و گازوئیل برای مدیریت سمت تقاضا و بهینهسازی مصرف توسعه یافتهاند. عرضه گواهی صرفهجویی گازوئیل در بخش حملونقل با هدف افزایش بهرهوری ناوگان عمومی طراحی شده و از طریق اوراق سلف، امکان تأمین مالی طرحهای بهینهسازی را فراهم میکند.
نظیفی خواستار همکاری مؤثر بانکهای استان در حوزه تضامین شد و افزود: سازوکارهایی مانند صندوق پروژه نیروگاهی و سلف تجدیدپذیر در بورس انرژی فراهم شده که میتواند به توسعه زیرساختهای انرژی استان کمک کند. وی همچنین بر ظرفیتهای مغفول بازار آب تأکید کرد و گفت: امکان کشف قیمت واقعی در تابلوی بورس انرژی وجود دارد و اصفهان میتواند از این ظرفیت بهرهبرداری کند.
در ادامه، استاندار اصفهان با اشاره به اجرای طرح ملی جایگزینی ۴۰۰ هزار چراغ پرمصرف، از هدفگذاری استان برای تبدیل شدن به «شهر خورشیدی» خبر داد و تأکید کرد: تأمین مالی پروژههای خورشیدی و بهرهوری آب از مسیر بورس انرژی در دستور کار مدیریت استان قرار دارد.