افت تزریق پول در بازار باز

در شانزدهمین حراج بازار باز، مانند هفته گذشته بانک مرکزی همه سفارش ها را پذیرفت و ۱۲۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان نقدینگی به بانک ها تزریق کرد. به گفته برخی از تحلیلگران، این اقدام بانک مرکزی در راستای جلوگیری از بالارفتن نرخ بهره بین بانکی است. البته این میزان تزریق در حالی است که در مقابل، بانک مرکزی در حدود ۱۳۲ همت نقدینگی از بانک ها جمع آوری کرده است. یعنی در واقع خالص نقدینگی بازار باز در این هفته منفی بوده و عملکرد بانک مرکزی جذب پول بوده است.

سکوت ادامه دار بانک مرکزی در بازار شبانه

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، بانک مرکزی برای دومین هفته متوالی، در بازار بین بانکی دخالت نکرد. این صفر شدن پیاپی تزریق پول در بازار بین بانکی در حالی است که ابتدای سال جاری تزریق بانک مرکزی در بازار شبانه به شیوه اعتبارات قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) به بی سابقه ترین سطح در سال های اخیر رسید.

برخی از کارشناسان معتقدند که این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده کاهش تقاضای بانک‌های برای وجوه نقد باشد و از آنجایی که مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه می‌تواند تبعات منفی مثل افزایش نرخ تورم را به دنبال داشته باشد، توقف تزریق پول بانک مرکزی در این بازار را احتمالا میتوان قدم مثبتی به شمار آورد.

بازار شبانه در واقع بازاری است که در آن بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع نقد می‌شوند، می‌توانند در بازار بین بانکی این کسری را با استقراض از بانک‌هایی که منابع مازاد در اختیار دارند یا بانک مرکزی تامین کنند. نرخ سود در این معاملات در بازه ۱۷ تا ۲۴ درصد قرار دارد.

بررسی ها نشان می دهند که در هفته ای که بانک مرکزی در بازار شبانه مداخله نکرد، نرخ بهره بین بانکی با افزایش ۰.۰۳ واحد درصدی مواجه شد و به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود در بازار بین بانکی در هفته منتهی به ۱۴تیرماه، به ۲۳.۴۴ درصد رسید.

کاهش تزریق پول در بازار /دو صفر پیاپی پولی در کارنامه بانک مرکزی