به گزارش بورس امروز ، ایران خودرو در صورت های مالی تلفیقی خود مربوط به سال ۱۴۰۱ پیش بینی کرد تا در سال جاری حدود ۲۹۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه محصولات حاضر در گروه پژو را تولید کند. این هدف گذاری در شرایطی مورد توجه مدیران آبی های جاده مخصوص قرار گرفته است که این خودروساز در سال ۱۴۰۱ در مجموع نزدیک به ۳۵۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه از اعضای خانواده پژو را تولید کرده بود. بنابراین شاهد هستیم که این خودروساز در سال جاری به نسبت سال گذشته افتی حدود ۱۵.۵ درصدی را در تولید گروه پژو به ثبت خواهد رساند.

همین روند را در فروش گروه پژو در بازه زمانی یاد شده خواهیم دید. خودروساز کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص سال گذشته نزدیک به ۳۶۴ هزار دستگاه از این گروه خودرویی را برای مشتریان فاکتور کرده بود. اما امسال به دنبال این است تا تیراژ فروش خود را به ۳۰۴ هزار دستگاه کاهش دهد. بنابراین فروش آبی های جاده مخصوص از محل عرضه گروه پژو نیز حول و حوش ۱۶.۵ درصد افت خواهد کرد.

در شرایطی که روند تولید و عرضه گروه پژو در سال جاری با افت همراه خواهد بود اما شاهد هستیم که پیش بینی درآمد ایران خودرویی ها از محل فروش این گروه خودرویی روند صعودی خواهد داشت. برارود ایران خودرویی ها نشان می دهد این خودروساز قرار است حدود ۲۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بیش تر سال گذشته از محل فروش خانواده پژو درآمد کسب کند.

این میزان درآمد باعث می شود تا فروش این خودروساز از محل فروش محصولات تولیدی با برند پژو نزدیک به ۴۴ درصد رشد کند. با توجه به این مساله به نظر می رسد ایران خودرویی ها خواب هایی را برای تولید گروه پژو در سال جاری دیده اند. بخشی از این رشد از محل قیمت کارخانه ای گروه پژو به دست می آید.

آبی های جاده مخصوص سال گذشته به طور میانگین هر دستگاه از اعضای خانواده پژو را حدود ۱۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاکتور می کردند. اما پیش بینی کردند سال جاری هر دستگاه از محصولات این گروه خودرویی حدود ۳۰۲ میلیون تومان فاکتور کنند. این به آن معناست که شاهد رشد حدود ۷۲ درصدی قیمت محصولات این گروه خودرویی در سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ هستیم.

اما این همه ماجرا نیست و ایران خودرویی ها برنامه های دیگری هم دارند. به نظر می رسد مدیران ایران خودرو به دنبال این هستند تا با حذف برخی از محصولات حاضر در سبد محصولاتی برند پژو، خودروهایی که قیمت های به مراتب پایین تری دارند را از سبد محصولاتی خود حذف کنند.

خارج کردن خودروهای ارزان قیمت از خط تولید جا را برای افزایش تیراژ تولید خودروهای گران قیمت تر باز خواهد کرد. این ایده می تواند به رشد درآمد ایران خودرویی ها در سال جاری به نسبت سال گذشته کمک کند. میانگین گروه پژو بعد از اعلام قیمت های جدید حول و حوش ۲۹۰ میلیون تومان به ازای هر دستگاه است. بنابراین مدیران ایران خودرو برای رساندن میانگین ۲۹۰ میلیون تومانی به حوالی ۳۰۲ میلیون تومان ناچار هستند خودورهای ارزان قیمت خود را قربانی کنند.

این احتمال که ایران خودرویی ها تولید خودروهایی مانند پژو ۲۰۶، انواع پژو پارس را متوقف کرده یا به حداقل برسانند در مقابل تولید خانواده پژو ۲۰۷ را افزایش دهند، زیاد خواهد بود.