در خرداد ماه سال جاری، شاخص کل بورس تهران ۵.۶ درصد ریزش داشت و با تراز ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحدی به کار خود در بهار ۱۴۰۲ خاتمه داد. شاخص کل هم‌وزن نیز در خرداد ماه بازدهی منفی داشت و تراز این شاخص نیز با کاهش ۲.۳ درصدی مواجه شد و در تراز ۷۴۶ هزار واحدی به استقبال تابستان رفت. ریزش بیشتر شاخص کل به نسبت شاخص هم‌وزن؛ نشان دهنده افت قیمت بیشتر در سهم‌ها و صنایع سنگین بازار به نسبت سهم‌ها و صنایع سبک است.

بازدهی ۱۰ درصدی صنعت سیمان در ماه ریزش بازار سهام

در بین ۳۰ صنعت بزرگ بورس تهران؛ صنعت سیمان با رشد تراز ۱۰.۱ درصدی، بیشترین رشد شاخص صنعت را در این ماه به ثبت رساند. صنعت خرده فروشی بورس تهران که یکی از کوچک‌ترین صنایع در بین این ۳۰ صنعت به شمار می‌رود؛ با بازدهی ۶.۶ درصدی، دومین صنعتی بود که رشد بالاتری را در تراز شاخص خود به ثبت رساند. صنعت اطلاعات و ارتباطات بورس تهران که شرایط مشابهی با صنعت خرده فروشی دارد نیز در خرداد ماه ۱۴۰۲ توانست با بازدهی ۱.۱ درصدی شاخص خود، در جایگاه سوم بیشترین بازدهی خرداد ماه قرار گیرد. صنایع استخراج کانه‌های غیر فلزی و محصولات و مواد دارویی نیز از دیگر صنایعی بودند که در خرداد ماه امسال بازدهی مثبت داشتند.

پیش بینی بورس در تابستان ۱۴۰۲ / ریزش ۸۰ درصدی شاخص صنایع

صنایع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، لاستیک و پلاستیک، سایرمالی، سرمایه‌گذاری‌ها و رایانه از دیگر صنایعی هستند که در این ماه بازدهی منفی داشتند اما این بازدهی منفی به نسبت ریزش ۲.۳ درصدی شاخص کل هم‌وزن، از شدت کمتری برخوردار بوده‌است. از سوی دیگر صنایع حمل و نقل، بیمه، رادیویی، محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی و محصولات غذایی از جمله صنایعی بودند که در این ماه بازدهی ضعیف‌تری نسبت به شاخص هم‌وزن داشتند اما به نسبت شاخص کل از ریزش کمتری برخوردار بودند.

چهارده صنعت باقی مانده نیز به نسبت ریزش ۵.۶ درصدی شاخص کل، افت تراز بیشتری را تجربه کردند. سه صنعت قند و شکر، کاشی و سرامیک و زراعت نیز به ترتیب با بازدهی منفی ۱۳.۳ درصد، منفی ۱۱.۳ درصد و منفی ۱۰.۴ درصد بیشترین ریزش را در این ماه تجربه کردند.

پیش بینی بورس در تابستان ۱۴۰۲

با توجه به تفاوت عملکرد شاخص کل و شاخص کل ‌هم‌‌وزن در خرداد ماه، برای ارزیابی صنایعی که در این ماه بازدهی و عملکرد مناسب‌تری داشتند؛ بهتر است علاوه بر مقایسه بازدهی شاخص صنایع با یکدیگر، بازدهی صنایع را با توجه به ابعاد صنعت در بورس تهران‌، با بازدهی شاخص ‌‌‌آماری متناسب با صنعت نیز مقایسه کنید. به عنوان مثال؛ شاخص صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در خرداد ماه مشابه صنعت لاستیک و پلاستیک ریزش ۲ دهم درصدی داشت؛ اما با توجه به ریزش بیشتر شاخص کل به نسبت شاخص هم‌وزن، صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری عملکرد بهتری در خرداد ماه به نسبت صنعت لاستیک و پلاستیک داشته است.

پیش بینی بورس در تابستان ۱۴۰۲ / ریزش ۸۰ درصدی شاخص صنایع