به گزارش رسانه خبری بورس امروز   آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک ساخت مجتمع آموزشی نوآوری و فن‌آوری و ساخت فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی امام خمینی (ره) بین شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و شهرداری کرمان صبح امروز ۲۷ خرداد ماه، با حضور دکتر فداکار استاندار کرمان، دکتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورایاسلامی، اقای شعرباف شهردار کرمان، مهندس عابدی‌نژاد مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و معاونین و مسئولین این هلدینگ در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کرمان برگزار شد.

مهندس عابدی‌نژاد در این مراسم، ضمن قدردانی از زحمات و پیگیری‌های مقامات استانی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان، توجه به صنایع پایین دستی فرآوری مواد معدنی و تکمیل زنجیره ارزش را یکی از دغدغه‌های مسئولان استانی و فعالان بخش معدن و صنایع معدنی عنوان کرد و گفت: در لجن آندی حاصل از تولید مس کاتد، عناصر نادر و باارزش متعددی از جمله طلا و نقره وجود دارد و این پروژه در راستای استحصال این عناصر است.

مدیر عامل هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با بیان اینکه این هلدینگ آمادگی مشارکت با طرف‌های خارجی و داخلی در این اجرای این طرح را دارد بیان کرد: در این طرح علاوه بر طلا و نقره، استحصال سایر عناصر گرانبها نیز دنبال می‌شود و به همین دلیل اجرای این طرح، کار پیچیده‌ای است.

عابدی‌نژاد از ساخت و راه‌اندازی مجتمع آموزشی نوآوری و فن‌آوری و ساخت فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی امام خمینی (ره) به عنوان گام دوم این طرح نام برد و تصریح کرد: تولید محصولات طلا و جواهر مصرفی مردم در یک ساختار از تولید به مصرف، یکی از محورهای اصلی این طرح است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در پایان از آمادگی این هلدینگ برای اجرا و راه‌اندازی یک پارک علم و فناوری و مرکز رشد صنعت مس در کرمان خبر داد و گفت: در صورت تامین فضای فیزیکی توسط شهرداری کرمان، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه این آمادگی را دارد تا مرکز رشد مس را در کرمان راه‌اندازی کند.

در بخش دیگر این آیین، دکتر زارعی، معاون نوآوری، فناوری و توسعه کسب و کار هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه ضمن اظهار خرسندی از انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: اجرای این طرح به معنی تکمیل زنجیره ارزشی مس از طریق آوردن مهم‌ترین عناصر پسماندهای بخشی از صنعت مس است.

زارعی با اشاره به کاربری چندگانه این مجتمع در افزود: در این طرح سه راس طلایی تجاری سازی که شامل آموزش و تحقیق و توسعه ، پژوهش کاربردی و فناوری می‌باشد رعایت می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده است تا کانونی برای حضور گردشگران، دانشمندان و مردم عام در کنار یکدیگر باشد.

در ادامه این مراسم دکتر فداکار، استاندار کرمان ساخت کاروانسرای طلا در کرمان را یادگار خیر و آغازی بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان در صنایع پایین دستی معدنی و مس دانست.

در بخش دیگر این آیین، دکتر پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت‌های های موجود در بازار طلا و جواهر، اشتغالزایی آن را مناسب توصیف کرد و اجرای این طرح را گامی در حمایت از مشاغل خانگی دانست.وی همچنین با یاداوری پتاسیل‌های معدنی استان، از اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه اکتشاف در آینده نزدیک و با همکاری هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه خبر داد.

مهندس شعرباف، شهردار کرمان نیز با تاکید بر چند منظوره بودن این طرح شامل تولید، ایجاد فضای فناوری و نوآوری، آموزشی و نمایشگاهی بر تطابق حداکثری سیما و منظر این مجتمع با بافت تاریخی شهر کرمان و مسجد امام خمینی (ره) تاکید کرد.