به گزارش رسانه خبری بورس امروز  منابع آگاه مصری روز سه شنبه در گفت‌وگو با یک روزنامه عربستانی گفتند که قاهره از ابراز نشانه‌های مثبت توسط ایران و مصر در خصوص توسعه روابط دوجانبه استقبال می‌کند.

روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از منابع مطلع نوشت ایران نشانه‌های متعددی برای بهبود روابط با مصر نشان داده است. این منابع گفتند که قاهره از توسعه روابط دوجانبه با ایران به صورتی که با مختصات سیاسی حاکم بر سیاست‌های منطقه‌ای مصر همسو باشد استقبال می‌کند.

«نبیل فهمی»، وزیر خارجه سابق مصر نیز در این رابطه به الشرق الاوسط گفت.  گزارش های اخیر در مورد تمایل قاهره برای بهبود روابط خودبا تهران  یک «موضع اصولی» است. هر دو طرف علاقه مند به توسعه روابط هستند.

اهمیت توسعه روابط دوجانبه

 فهمی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تماس‌هایی با مقامات ایرانی داشته است. افزود:« مقامات درباره اهمیت توسعه روابط دوجانبه گفت‌وگو کرده و از آن حمایت کردند.»

فهمی به توافق عربستان و ایران و تماس های مصر و ایران اشاره کرد. آن را مقدمه‌ای برای گفت‌وگو در مورد احیای روابط به ویژه پس از سفر سران عمان به قاهره و تهران دانست.

روابط بین مصر و ایران اغلب در دهه‌های اخیر پرتنش بوده است، اگرچه دو کشور تماس های دیپلماتیک خود را حفظ کرده‌اند. در ماه دسامبر، «امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران از پیشنهاد «محمد شیعه السودانی»، نخست وزیر عراق با هدف راه اندازی گفت‌وگو بین قاهره و تهران استقبال کرد.

امیرعبداللهیان در دیدار خود در اردن گفت: «نخست وزیر عراق تمایل خود را برای آغاز مذاکرات ایران و مصر در سطوح امنیتی و سیاسی ابراز کرد. که منجر به بهبود روابط دو ملت می شود.»

«عبدالله العشعل» معاون سابق وزارت امور خارجه مصر روز دوشنبه به خبرگزاری «شینهوا» گفت که از سرگیری روابط با ایران مزایای اقتصادی مانند رونق گردشگری برای مصر به همراه خواهد داشت. معاملات تجاری  می‌تواند برای اقتصاد مصر موهبت باشد.

«فدا حسین ملکی» عضو کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اخیرا گفته بود که مذاکرات دو کشور در عراق در حال انجام است. روابط دوجانبه در آینده نزدیک احیا خواهد شد.

ملکی گفت: «سفارت‌های ایران و مصر در دو کشور در گام بعدی بازگشایی می‌شوند و پس از آن دیدار سران دو کشور برگزار می‌شود.»