بازار سهام

گام‌‌‌های کوتاه بورس ادامه دارد

بازارها دست نگه داشته‏‏‌اند!چرا؟

به گزارش رسانه خبری بورس امروز بورس اوراق بهادار تهران در روز سه‌شنبه با رنگ سبز به کار خود پایان داد. تقاضا از ابتدای روز صعودی شروع کرد و تا نیمه روز به حداکثر مقدار خود رسید و پس از آن رو به کاهشی خرد گذاشت به طوری که شاخص کل در ستون ۲ میلیون و ۳۳۰‌هزار واحد ایستاد. روز گذشته بازار سهام نسبت به دوشنبه عملکرد ضعیف‌‌‌تری از خود نشان داد به این صورت که معادل ۲۱۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی را به ثبت رساند و ارزش معاملات خرد به ۷‌هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان رسید. با وجود این شاخص هم‌‌‌وزن تغییر مثبت ۸۴/ ۱‌درصد را نشان داد که بیانگر عملکرد بهتر سهم‌‌‌های خرد در معاملات روز گذشته بود. از عوامل تعیین‌کننده آینده بورس می‌توان نرخ دلار روزهای آتی را دانست. همچنین خبرهای مبنی بر عرضه اولیه هفته آینده جان دوباره به بازار خواهد بخشید.

بازار سکه

درنگ در بازار سکه

بازارها دست نگه داشته‏‏‌اند!چرا؟

بازار سکه و طلا روز سه‌شنبه در بازه محدود ۱۰۰‌هزار تومانی نوسان داشت اما این افت و خیزها باعث خروج سکه از کانال ۳۲ میلیون تومانی نشد. در مجموع می‌توان گفت بازار روز گذشته با ثبات نسبی و همراه با تمایلات نزولی بود. در زمان تنظیم این گزارش هر قطعه سکه امامی در قیمت ۳۲ میلیون و ۸۰هزار تومان قرار گرفت که نسبت به‌روز دوشنبه همین ساعت مقداری کمتر است. با وجود این حباب سکه دست از رشد خود برنداشت و با ثبت تغییر مثبت ۱۰۰‌هزار تومانی به ۸ میلیون رسید که بیشترین رشد حباب نیز متعلق به سکه بهار آزادی بوده است. از آنجا که بازار طلای جهانی همچنان با نوسانات شدید روبه‌رو است و نرخ دلار نیز رشد قابل‌توجهی نداشته؛ سکه محرکی برای صعود در بازار روز گذشته نداشت. انتظار می‌رود در صورت افت طلای جهانی و ثبات دلار سکه اندکی کاهش بها داشته باشد.

بازار طلای جهانی

تکرار روند چالشی طلا

بازارها دست نگه داشته‏‏‌اند!چرا؟

روز سه‌شنبه طلا در سراشیبی قیمتی قرار گرفت و با کاهش روبه‌‌‌رو شد. به طوری که هر اونس طلا تا ساعت ۱۹ به وقت تهران با بهای ۱۹۶۶ دلار و ۲۰سنت مبادله شد. در حال حاضر بازار طلای جهانی در انتظار مشخص شدن نتیجه دو اتفاق مهم است. در ابتدا روشن شدن تکلیف مذاکرات جاری حول افزایش سقف بدهی ایالات متحده است که در این صورت نرخ بهره برای مدت بیشتری بالا نگه داشته می‌شود و با تقویت دلار، طلا از رونق می‌افتد. دومین مساله، نشست ماه آینده فدرال رزرو است که پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره را تغییر ندهد تا اثرات افزایش ماه گذشته مشخص و قابل مشاهده شود که این روزنه‌‌‌ای برای حمایت از بهای طلاست. در حالی که نمایندگان نسبت به مذاکرات سقف بدهی خوش‌بین هستند و نکول بدهی‌‌‌ها را نامحتمل می‌‌‌دانند تنها راه برای نجات سیاست‌‌‌های پولی و نگرانی از رکود است.

بازار اوراق مسکن

گفته‌‌‌های پیرامون مسکن

بازارها دست نگه داشته‏‏‌اند!چرا؟

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در روز دوشنبه کار خود را عموما بر مدار صعود سپری کردند. به طوری که هر برگ اوراق تسهیلات بهمن ۱۴۰۰ که با نماد تسه ۰۰۱۱ مورد دادوستد قرار می‌گیرد، کار خود را با ۲۲/ ۰‌درصد افزایش معادل بیش از ۱۷۹ تومان رشد در قیمت پایانی ۸۳‌هزار تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه، افرادی که برای دلالی به بازار مسکن مراجعه می‌کنند، قطعا زیان می‌‌‌بینند، از سوی دیگر تصویب قانون مالیات جدید می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را بالا ببرد. ‌‌‌همزمان با انتشار برخی از اخبار غیر‌رسمی مبنی بر کاهش قیمت مسکن به واسطه کاهش قیمت دلار، پیش‌بینی می‌شود که با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه قیمت مسکن بتواند سیر کاهشی را به خود ببیند و میزان تورم انتظاری خود را تا حدودی تخلیه کند.

بازار نفت

نفت در انتظار نیروهای مخالف

بازارها دست نگه داشته‏‏‌اند!چرا؟


شاخص کل

بازارهای جهانی در چشم انتظاری برای مشخص شدن نتیجه در دوراهی نکول و افزایش سقف بدهی‌‌‌ها، دست نگه داشته‌‌‌اند. بنابراین بهای نفت با نوسانات محدودی در روز سه‌شنبه همراه بود.

به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام برنت در قیمت ۷۶ دلار و ۸۸ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای ۷۲ دلار و ۹۸ سنت قرار گرفتند. بهای نفت از طریق کاهش تقاضا تحت فشار قرار گرفته است و منجر به کاهش قیمت نفت خواهد شد. چرا که نااطمینانی حاضر در بازارها از کند شدن رشد اقتصاد جهانی در سایه تورم ایالات متحده و آمارهای ضعیف چین و از طرفی، نکول احتمالی بدهی‌‌‌ها منجر به رکود خواهد شد. در سمت دیگر بازار، اوضاع خلاف مسیر تقاضا پیش‌بینی می‌شود به این صورت که احتمال دارد عرضه نفت توسط گروه موسوم به اوپک‌پلاس (شامل روسیه) کاسته شود و این امر موجب افزایش قیمت جهانی نفت خواهد شد.