سیل نقدینگی قدرت خرید پس اندازها را تخریب کرده و برخی متقاضیان خرید را به سمت بازار اجاره هدایت کرد. در نهایت هم‌زمانی که قیمت ارز به سطوحی رسید که برای معامله گران مشخص شد بازگشت به برخی از محدوده های قیمتی احتمال کمی دارد و بازار بورسی که از سال ۹۹ از تورم جامانده با اهرم تورم و قیمت دلار ارزنده تر و از سایر بازارها عقب تر است با احتیاط شروع به افزایش کرد. در ادامه به مرور وقتی سهامداران عیار صعودی بازار را محک زدند سرمایه ها به آرامی جذب بازار سرمایه شد. سیالیت و تنوع سرمایه گذاری در بورس نقدینگی را به این بازار جذب کرد و در نهایت توانایی این بازار در جذب نقدینگی باعث شد تا سایر بازارها در فاز رکودی وارد شده و شاخص بازار سرمایه با موج نقدینگی جمع شده از سایر بازارها به سمت بالا حرکت کند، مقاومت تاریخی را بشکند و بر فراز آن بتازد. در روز شنبه گروه های خودرویی و بانکی که لیدر بازار سرمایه بودند صف های خرید سنگینی را تجربه کردند ولی در دومین روز هفته موقعیت صعودی بازار فقط برای پنج دقیقه حفظ شد و با عرضه صف های خرید لیدرها، بازار سرمایه با فشار فروش مواجه شد. شاخص کل در دو‌روز متوالی بیش از دویست هزار واحد اصلاح کرده است اصلاحی که موجب توقف ورود نقدینگی ، کاهش ارزش معاملات خرد و خروج سنگین پول حقیقی از بازار شده است.در چنین شرایطی برخی از تحلیلگران به قدرت غول نقدینگی در چندماه گذشته اشاره می کنند که آیا نقدینگی با اصلاح قیمتی بازار سرمایه رام شده و یا در ادامه بازار دیگری مورد حمله موج سهمگین نقدینگی خواهد بود؟

تحلیلگران معتقدند که اگر نقدینگی بخواهد همچنان در بازارهای موازی جولان بدهد نقدینگی خارج شده از بورس می تواند به بازارهای موازی آسیب بزند.

شاخص کل بورس از کجا برمی‌گردد؟

بازار سرمایه روز یکشنبه با یک کندل پر قدرت وارد فاز اصلاحی شد که سقوط آبشاری را برای بازار رقم زد. شاید مهم ترین سوالی که در حال حاضر وجود دارد آنست که بازار تا چه محدوده ای اصلاح میکند؟ ولی پاسخ آنست که در روندهای های صعودی و نزولی هیجانی پیش بینی انتهای دقیق روند ممکن نیست زیرا تعیین حمایت برای خرید مجدد در روند های نزولی مانند گرفتن چاقوی در حال سقوط است که فضای هیجانی بازار می تواند به خریدار آسیب بزند ولی با برخی ابزار می توان محدوده هایی که می تواند بازار سرمایه در آنجا حمایت شود یا هیجان فروکش کند را پیش بینی کرد.

در بررسی نمودار شاخص کل، شاخص قدرت خرید نسبی روز قبل روی خط روند صعودی قرار گرفت که از ابتدای آبان و با شروع روند صعودی بازار سرمایه برای آن تشکیل شده بود. در صورتی که شاخص قدرت خرید نسبی محدوده ۵۰ را با قدرت از دست بدهد می تواند به عنوان یک سیگنال برای از دست رفتن روند صعودی در کوتاه مدت از نظر اندیکاتور آر اس آی تلقی شود.

ریزش پنج درصدی شاخص کل در روز قبل توجهات زیادی را به خودش جلب کرد و مجتبی توانگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شورای بورس شد، محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس هم روز قبل گفت از امروز اوضاع بهتر می شود.

با توجه به تشکیل یک موج صعودی از دهه اول آبان ماه تا شانزدهم اردیبهشت می توان با رسم سطوح فیبوناچی محدوده های مهمی که شاخص کل در آن جا آرام تر می شود و می تواند به آن ها واکنش نشان دهد را به دست آورد. محدوده ۲میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۲۵۰ هزار واحد اولین محدوده حمایتی فیبوناچی در روند فعلی است که می توان رفتار شاخص کل را در این سطح مورد بررسی قرار داد اگر شاخص کل سطح حمایتی فوق را بشکند محدوده دو میلیون و ۱۰ تا دو میلیون و شصت هزار واحدی دومین محدوده حمایتی شاخص کل در سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی است.

سطح سرنوشت‌ساز برای دلار

بازار ارز روز قبل از نزدیکی حمایتی که در آن قرار داشت برگشت و قیمت اسکناس آمریکایی افزایش یافت. بازگشت تکنیکی بازار ارز در روز قبل با دومین روز سقوط شاخص کل بازار سرمایه همراه شد. دلار آزاد که در روز یکشنبه خط روند صعودی چهار ماهه خود را شکسته بود روز قبل توانست به بالای آن نفوذ کند ولی برای آنکه دلار کاهشی نشود باید بتواند درروز جاری بالای محدوده ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان تثبیت شود و در ادامه از این قیمت پایین تر نیاید در غیر اینصورت احتمال کاهش قیمت دلار از نظر تکنیکی در گام اول ‌تا حوالی ۵۳ هزار و صد تومان فراهم میشود و اگر این محدوده حمایتی کوتاه مدتی هم شکسته شود دلار می تواند تا محدوده ۵۲ هزار و ۶۰۰ تا ۵۲ هزار و۸۰۰ کاهش یابد.

سکه امامی چشم انتظار اونس و دلار

سکه امامی هم مانند دلار خط روند صعودی سه ماهه خود را شکسته و هنوز نتوانسته بالای آن نفوذ کند ولی با توجه به آنکه قیمت طلا به اونس و سکه وابسته است اگر دلار در ادامه هفته رشد کند و یا اونس طلا در واکنش به داده های تورمی ایالات متحده روز چهارشنبه و نگرانی ها از عدم افزایش سقف بدهی ایالات متحده مثبت شود سکه امامی نیز می تواند در ادامه صعودی شود. حمایت محدوده ۳۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۳۲ میلیون و ششصد اولین حمایت پیش روی سکه است که در صورت شکست می تواند تا نزدیکی محدوده ۳۱ میلیون و ۹۰۰ تا ۳۲ میلیون تومان کاهش پیدا کند. در صورت صعودی بودن سکه امامی در روز جاری محدوده ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اولین مقاومت پیش روست که شکست آن راه را برای رسیدن به مقاومت ۳۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومانی هموار خواهد کرد.