بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸ میلیون و ۶۲۱ هزار فقره چک در کشور مبادله شده که نسبت به ماه قبل بیش از ۲.۷ درصد افزایش داشته است.

ارزش چک‌های مبادله شده در اسفند ماه ۱۴۰۱ حدود ۵۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱۵.۶ درصد رشد داشته است.

استفاده از چک افزایش یافت/ افزایش سهم چک‌های وصولی در آخرین ماه سال

افزایش سهم چک‌های وصول شده

از ۸.۶ میلیون چک مبادله شده در آخرین ماه سال گذشته حدود ۶۰۷ هزار فقره چک به ارزش ۵۱ هزار میلیارد تومان به علت کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱.۴ درصد کاهش و ۸.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر در اسفند ۱۴۰۱، سهم تعداد چک‌های برگشتی از کل چک‌های مبادله‌ای معادل ۷ درصد و سهم چک‌های وصولی نیز معادل ۹۳ درصد بوده که نشان از کاهش سهم چک‌های برگشتی دارد.

بیشترین تعداد چک برگشتی مربوط به استان تهران است، به طوری که در اسفند سال گذشته بیش از ۱۸۱ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است.

استفاده از چک افزایش یافت/ افزایش سهم چک‌های وصولی در آخرین ماه سال

از سوی دیگر حدود ۸ میلیون چک به ارزش ۵۳۶ هزار میلیارد تومان وصول شده که از نظر تعداد نسبت به ماه قبل ۳ درصد و از نظر ارزش چک معادل ۱۶.۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل تعداد چک‌های مبادله‌ای در اسفندماه سال گذشته به حدود ۹۳ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.