مدیریت مومنانه در مکتب سردار سلیمانی متجلی بود.
مدیرعامـل شـرکت بهپـاک اینگونـه بیـان کـرد: در ابتـدا بایـد بگویـم کـه راه شـهید حـاج قاسـم سـلیمانی ایسـتادگی در مقابـل زیـاده خواهی نظام سـلطه اسـت کـه خواهان تسـلط بر منافع ملـت ایران ِ منش سـردار سـلیمانی، یعنی هسـتند و جنـگ امـروز هـم، جنـگ اقتصادی اسـت و نصـب العیـن قـرار دادن ِ بخـش صنعـت و تولیـد کشـور و فائـق آمـدن بـر آنهـا.
به گزارش بورس امروز، مدیریت مؤمنانه در مکتب سردار سلیماین متجیل بود امیرحمـزه توسـلی، مدیرعامـل شـرکت بهپـاک اینگونـه بیـان کـرد: در ابتـدا بایـد بگویـم کـه راه شـهید حـاج قاسـم سـلیمانی ایسـتادگی در مقابـل زیـاده خواهی نظام سـلطه اسـت کـه خواهان تسـلط بر منافع ملـت ایران ِ منش سـردار سـلیمانی، یعنی هسـتند و جنـگ امـروز هـم، جنـگ اقتصادی اسـت و نصـب العیـن قـرار دادن ِ بخـش صنعـت و تولیـد کشـور و فائـق آمـدن بـر آنهـا. تسـلیم نشـدن در مقابـل مشـکالت و موانـع پیـش روی ؛ از نیروهای انسـانی متبحر اسـتفاده ایـن مهـم محقـق نمی شـود، مگـر به شـرط تحقـق ایـن شـروط کـه اولا ؛ در رسـیدن بـه اهـداف بخـش صنعـت، نسـبت به اتـاف منابع حسـاس باشـیم. بنایرایـن بهره نماییـم و ثانیـا ِ عوامل، برای ایجـاد “توفیقات صنعتی و تولیدی کشـور و از وری منابـع انسـانی” و “کارایـی سیسـتم” مهمتریـن ِ تأسـی بـه اقتصـاد مقاومتـی و منویات مقـام معظـم رهبری(مد ظلـه العالی) اسـت. مصادیـق عملـی مــا نیــز در بهپــاک بــا نصــب العیــن قــرار دادن مکتــب ایــن شــهید بزرگــوار، در ســخت تریــن شــرایط اقتصـادی و تحریـم هـای ظالمانـه و همچنیـن دوران همـه گیـری ویـروس کرونـا، کـه تبعـات جهانـی بـرای تمامـی ملـل بـه دنبـال داشـته اسـت، بـا تمـام تـوان در مقابـل مسـائل و مشـکالت ایسـتادهایم، تـا بـه سـهم خـود در سـنگر جهـاد اقتصـادی، یـاری رسـان انقـاب و مـردم باشـیم. وی در ادامـه خاطـر نشـان کـرد: انسـان هـای بـزرگ، شـخصیتی چنـد وجهـی دارنـد و سـبک زندگـی شـان مـی توانـد بـرای همـه انسـان هـا، خاسـتگاه پیـام هـای مهمـی باشـد. سـردار شـهید حـاج قاسـم سـلیمانی از زمـره ایـن نـوادر عالـم انسـانی اسـت و اگرچـه تمـام عمـر خویـش را مصـروف جهـاد الـی اللـه نمـود، امـا بـرای فعـاالن عرصـه هـای مختلـف اقتصـادی، فرهنگـی و اجتماعـی مـی توانـد الگـو باشـد. ِ گسـترده ای اسـت کـه هـر کـس بـه سـرمایه هـای معنـوی و معرفتـی برخـی انسـان هـا، مثـل خـوان فراخـور شـخصیت و فعالیتـش مـی توانـد بهـره ای از آن داشـته باشـد. وی معتقــد اســت: شــاید بــرای درک نقــش مهــم ســردار ســلیمانی در تقویــت ایــن ســاحت هــای ِ مختلـف، انسـان بایـد بـه اهمیـت مفهـوم “امنیـت” پـی ببـرد. هـر دسـتاوردی، در تمامـی حـوزه هـای صنعتــی، فرهنگــی و اقتصــادی را مــی تــوان در ســایه امنیــت و اقتــدار ملــی بدســت آورد. اقتــداری کـه عـزت بـرای تمامـی آحـاد جامعـه بـه دنبـال دارد، تـا بـا سـربلندی در مقابـل مسـتکبران زمـان ایسـتادگی کنیـم و کشـور را از وابسـتگی بـه ابرقـدرت هـا برهانیـم. توسـلی اینگونـه ادامـه مـی دهـد: “امنیت” واژه بزرگـی اسـت و تحقـق آن کار مومنان اسـت. چرا کـه ایمان از امـن و امنیـت مـی آیـد و اسـا ِ م از سـلم، کـه بـه معنـای صلـح اسـت. سـردار سـلیمانی در نبـرد بـا متجاوز بعثـی و داعشـی، بـه امنیـت مـردم کشـورش و جهـان اسـام می اندیشـید، بـه همین خاطـر برخی از رسـانه هـای شـرق و غـرب بـه ایـن شـهید والامقـام صفـت “مهنـدس امنیـت خاورمیانـه” را داده انـد. اگر نبـود آن همـه مجاهـدت هـا و از خودگذشـتگی هـا، مـا امروز شـاهد زیرسـاخت هـای کشـور نبودیم. ِ تـاش هـای حـاج قاسـم اسـت و مـی توانـد سـرلوحه هـر ایرانـی، کـه بـه ایـن امنیـت آفرینـی سـرفصل مکتـب و وطنـش غیـرت مـی ورزد، قـرار گیـرد و مـا هـم در بهپـاک، بـه سـهم خـود در تأمیـن امنیـت ِ خـود را به سـردار شـهید و ملـت عزیزمـان، در حد تـوان ادا کنیـم و برای غذایـی کشـور توانسـته ایـم، دیـن آینـده نیـز، مصمـم هسـتیم بتوانیـم قـدم هـای محکـم تـر از همیشـه برداریـم، تـا بـا عملکـرد خـود، پیـرو خوبـی بـرای مکتـب شـهید سـردار سـلیمانی باشـیم. مدیرعامـل شـرکت بهپـاک گفـت : بـا توجـه بـه اینکـه یکـی از مشـکالت موجـود در کشـور، نداشـتن مـاک هـای مشـخص بـرای تشـخیص مدیریـت اسـامی اسـت، بهـره جسـتن از الگوهای انسـانی می توانـد بسـیار ضـروری باشـد. شـهید سـلیمانی بـه معنـای واقعـی کلمـه یـک مدیـر انقالبـی بـود و مدیریت مومنانـه، در او متجلـی شـده بـود. مدیریـت مومنـان، ویژگـی های زیـادی دارد کـه بنده در حد اسـتطاعت، پـاره ای از آنهـا را احصـاء مـی نمایـم، کـه البتـه در شـخصیت مالـک اشـتر انقـاب متجلـی گشـته بـود. اولیـن ویژگـی مشـترک مدیریـت سـردار سـلیمانی و همـه فرماندهـان شـهید انقـاب اسـامی ایـن بـود کـه در قلـوب نیروهای تحـت امـر و رزمنـدگان، جای داشـتند. یـک رهبـر، همیشـه محبـوب نیروهایـش هسـت، چـرا کـه بانـدازه ای کـه بـه موفقیـت در عملیـات و برنامـه هـا مـی اندیشـد، بـه نیروهایش هم عشـق مــی ورزد. نظــام مدیریتــی مــا بشــدت نیــاز بــه رویکــردی جدیــد در خصــوص مدیریـت منابـع انسـانی دارد کـه البتـه نگـرش، هـم در مبانـی دینـی مـا وجـود ً محقـق نمودنـد. دارد و هـم الگوهایـی مثـل شـهید سـلیمانی آن را عمـا ویژگـی مشـترک دوم همـه شـهدای بزرگـوار ایـن بـود کـه بیشـتر از نیروهـای تحـت امـر خـود تـاش مـی کردنـد. یعنـی عـاوه بـر جایگاهـی کـه در قلـوب پرسـنل داشـتند، در زمـان کار و تـاش بـرای رسـیدن بـه اهـداف، سـهم خیلـی بیشـتری نسـبت بـه پرسـنل خـود داشـتند. ســومین ویژگــی ایــن بــود کــه قبــل از اینکــه خودشــان را در مقابــل مافــوق پاسـخگو بداننـد، در مقابـل خداونـد بـزرگ پاسـخگو مـی دانسـتند. مدیـران باید راه شـهدا را ادامـه دهنـد و قبـل از اینکـه نسـبت بـه مافـوق و باالدسـتی، خـود را پاسـخگو بداننـد، در مقابـل حـق تعالـی، کـه ناظـر ماسـت، پاسـخگویی را تمرین و بـاور کننـد. در قـرآن آمـده اسـت کـه ای پیامبـر بـه مـردم بگـو کـه نمـاز مـن، اعمـال مـن، مـرگ و حیـات مـن همـه بـرای خداونـد اسـت. َقُلْ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ (الانعام/۱۶۲)
نکتـه بعـدی، داشـتن حساسـیت بیـش از حـد بـه بیـت المـال اسـت. ایـن امـر مــی توانــد اعتمــاد میــان مــردم و حاکمیــت دینــی را افزایــش دهــد. خــدای ناکـرده اگـر مـردم ببیننـد اتـلاف و حیـف و میـل بیـت المـال صـورت مـی گیرد، دلسـرد مـی شـوند. همراهـی قاطبـه ملـت بـا امـام و شـهدا در سـخت تریـن دوران جنـگ، بدیـن دلیـل بـود کـه بـه پاکدسـتی مدیـران و قطـع هرگونه دسـت انـدازی بـه بیـت المـال ایمـان داشـتند. در ایـن روزگار مدیـران بایـد مانند شـهدا، حساسـیت الزم نسـبت بـه بیـت المـال و امـوال عمومـی را داشـته باشـند. نکتـه آخـری که مـی خواهـم بگویم، گشـاده رویی سـردار سـلیمانی بـا مراجعین و نیروهـای تحـت امرشـان بـود کـه بـرای سـاحت مدیریتی کشـور، چـه در حوزه اداری یــا اقتصــادی، بســیار حیاتــی اســت. در حدیثــی پیامبــر(ص)، دیــن را ِ خلـق معرفـی مـی نمایـد و در نهـج البلاغه هـم آمـده اسـت که حسـن متـرادف ابـزار سیاسـت ورزی و مدیریـت، سـعه صـدر اسـت. ایـن شـاید بزرگتریـن درس مدیریتـی باشـد کـه امـروزه همـه مـا مـی توانیـم از مدیریـت جهـادی بگیریـم.