افزایش درآمدزایی بانک‌ها در اسفند ماه سال گذشته نشأت گرفته از دو عامل اصلی بوده است. روند درآمدی بانک‌های کشور در سال‌های اخیر و نحوه چینش بازپرداخت‌ به بانک‌ها، نشان می‌دهد که معمولا در اسفندماه هر سال درآمد بانک‌ها به نسبت یازده‌ماه دیگر سال بیشتر است. این عامل حمایتی باعث شده تا رشد درآمد بانک‌ها در دوازدهمین ماه هر سال به نسبت متوسط درآمد ماهانه سال، منطقی به نظر برسد. با این حال رشد نرخ سود تسهیلات بانک‌ها نیز که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ آغاز شد؛ حجم تسهلات بانک‌ها را افزایش داد و با محاسبه سود بازپرداخت تسهیلات اعطایی در نرخ‌های بالاتر، موجب رشد درآمد ماهانه بانک‌ها شد.

در میان بانک‌های بورس تهران، بانک پاسارگاد در اسفند ماه ۱۴۰۱ با ۵ هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان بیشترین درآمد را به ثبت رساند و پس از آن بانک تجارت با ۵ هزار و ۶۹ میلیارد تومان دومین درآمد را در میان بانک‌های بورسی داشت. بانک‌های ملت و صادرات نیز در این ماه درآمد بیش از هزار میلیارد تومان داشتند.

از نظر رشد درآمد اسفند ماه ۱۴۰۱ به نسبت اسفند قبل از آن، مؤسسه مالی و اعتباری ملل با رشد ۹۷۰ درصدی بیشترین میزان رشد را در میان بانک ها به ثبت رساند و پس از آن، بانک پاسارگاد با ۴۴۳ درصد رشد در جایگاه بعدی ایستاد. بانک‌های خاورمیانه، ملت و پارسیان نیز با افزایش درآمد بیش از ۱۰۰ درصد به نسبت اسفند سال ۱۴۰۰ مواجه بودند.

رشد چشمگیر درآمدزایی بانک‌ها در اسفند ماه؛ بانک دی همچنان زیان‌سازی می‌کند!

بانک دی و پارسیان که در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ با زیان فعالیت می‌کردند در اسفند ۱۴۰۱ توانستند شرایط وخیم خود را بهبود دهند. بانک پارسیان با وجود ثبت متوسط زیان عملیاتی ماهانه ۵۵۳ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰، اسفند ۱۴۰۱ توانست ۶۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد. بانک دی نیز توانست با وجود زیان‌دهی متوسط ۳۲۶ میلیارد تومان در ماه‌های سال ۱۴۰۰، اسفند ماه ۱۴۰۱ را با ۱۶۵ میلیارد تومان زیان ماهانه به استقبال تعطیلات رود.