بهزاد محمدی روز گذشته در حاشیه امضای دومین تفاهم‌نامه همکاری توسعه منطقه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان در جمع خبرنگاران گفت: با امضای این تفاهم‌نامه بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو، در آینده شاهد توسعه صنایع پتروشیمی و فلزی در این منطقه خواهیم بود. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره تحریم‌های صنعت پتروشیمی ادامه داد: بحث تحریم موضوع جدیدی برای صنعت پتروشیمی نیست و از سال ۹۲ ما درگیر این مسائل هستیم و اتفاقا در همین شرایط توانستیم تولید و فروش متناسبی داشته باشیم. محمدی تاکید کرد: تحریم‌های اعمال شده برای صنعت پتروشیمی اثری بر بخش تولید و صادرات ما نخواهد داشت و ما بدون توجه به تحریم به دنبال توسعه و تولید در این صنعت هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد برنامه‌ای را که برای تامین ارز داشتیم تامین کردیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در فاز ساخت هاب پارسیان حداقل تا ۱۵ هزار نفر درگیر اجرای این پروژه‌ها باشند. وی با اشاره به اینکه سه طرح پتروشیمی متانول کاوه، بوشهر و الفین ایلام امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که در مجموع ۵ میلیون تن به ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور اضافه خواهند کرد، گفت: ۱۵ طرح دیگر نیز در سال ۹۹ افتتاح خواهند شد. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در تامین کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی با وجود تحریم‌ها مشکلی وجود ندارد و ما هم تولید و هم تامین لازم را داریم، افزود: بحث تحریم‌ها از سوی آمریکا بیشتر یک نمایش سیاسی است تا موضوعی که بتواند تاثیری داشته باشد.

برنامه برای ایجاد قطب سوم پتروشیمی ایران

با امضای تفاهم‌نامه بین مدیر‌عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عسلویه دوم تبدیل می‌شود.در این مراسم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه ۱۴ طرح پتروشیمی در فاز نخست برای منطقه ویژه اقتصادی انرژی‌بر پارسیان پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: با ساخت این طرح‌ها حدود ۱۵ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد که حدود ۱۹ میلیارد دلار نیز حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز این طرح‌ها است.

محمدی در مورد شرکت‌های دانش بنیان و نقش آنها در صنعت پتروشیمی، ادامه داد: در ماه‌های آتی خبرهای خوشی در مورد این موضوع اعلام خواهد شد؛ چرا که با سه دانشگاه برای توسعه تحقیقات قرارداد منعقد کرده‌ایم.معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به افتتاح ۱۵ فاز پارس جنوبی از ابتدای دولتیازدهم تا‌کنون ادامه داد: با افتتاح این فازها خوراک قابل توجهی برای مجتمع‌های پتروشیمی تامین می‌شود که این امر خود سبب توسعه هرچه بیشتر و سریع‌تر صنعت پتروشیمی خواهد شد. محمدی با بیان اینکه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو می‌تواند سبب پیشرفت صنعت پتروشیمی در منطقه پارسیان شود، اظهار کرد: زیرساخت‌های بسیار مناسب و خوبی در عسلویه فراهم است که به تناسب آن صنعت پتروشیمی هم می‌تواند در منطقه پارسیان گسترش یابد.

پیشرفت ۴۰ درصدی فاز نخست

خداداد غریب‌پور، رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو نیز در این مراسم گفت: بیش از ۲ هزار هکتار زمین از منطقه پارسیان به طرح‌های صنعت پتروشیمی اختصاص داده شده که تاکنون در این زمینه ۲ موافقت‌نامه اصولی صادر شده است. وی با اشاره به اینکه مقرر است زمینه فعالیت صنایع فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم در منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان فراهم شود، افزود: ۱۵ پست اسکله برای این منطقه پیش‌بینی شده که در فاز نخست، احداث چهار پست اسکله در حال انجام است. به گفته رئیس هیات‌عامل ایمیدرو، پیشرفت فاز نخست توسعه منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان ۴۰ درصد است. غریب‌پور تاکید کرد: امیدواریم در سال رونق تولید، شاهد سرمایه‌گذاری لازم در منطقه پارسیان باشیم تا این منطقه نیز مانند منطقه عسلویه نقش خود را در تولید، اشتغالو توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.